reklama

ePodací hárok – mohol byť skvelý, ale...

Hoci zlaté časy pošty sú vďaka moderným technológiám už minulosťou, ak úplne nezaspí dobu a bude prinášať moderné služby, zániku sa obávať nemusí... zavedenie ePodacieho hárku je jednou z nich.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Čo to je?

Klasický podací lístok pozná asi každý... je to škaredý papierik, na ktorý sa horko-ťažko zmestia informácie, ktoré potrebujete vyplniť pre podanie zásielky a potom to pani za okienkom musí po vás lúštiť...

Lenže pár múdrych hláv z NDR si konečne uvedomilo, že tento proces sa dá urobiť efektívnejšie využitím moderných technológií... a tak teraz máme možnosť z pohodlia domova si vyplniť elektronický podací lístok.

V čom je výhoda?

Výhoda ePodacieho lístka je v tom, že pani za okienkom už nemusí po vás lúštiť celý text podacieho lístka a vy nestrácate toľko času na pošte. Zvlášť vypisovanie a následné čítanie čísla účtu pri dobierkach je celkom otrava... preto ako odosielateľ desiatok doporučených zásielok a balíkov mesačne zákazníkom môjho vydavateľstva Elist (napríklad knihy s podpismi autorov, ktoré inde nezoženiete), využívam túto službu veľmi výrazne. Tiež je výhoda, že dokážete si po prihlásení do svojho konta odsledovať veľké množstvo zásielok naraz a máte aj možnosť tlačiť adresné štítky. Zľava asi 10 centov z poštovného a pár ďalších výhod sú už len čerešničkou na torte. Výhod ale mohlo byť oveľa viac, keby sa pár chytrých hláv snažilo ešte viac, alebo si vyskúšali funkcie aj zo strany používateľa...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
ePodaci harok - sledovanie stavu zasielok
ePodaci harok - sledovanie stavu zasielok (zdroj: elist.sk)

V čom je problém?

Problém ePodacieho lístka je napríklad v tom, že keď podáme elektronicky zásielku a prídeme k okienku s číslom podacieho lístka, pani poštárka za okienkom to musí po nás prečítať a môže sa stať, že sa pomýli... a možno sme sa už my pomýlili, keď sme to číslo doma prepisovali na papier z obrazovky monitora. Vtedy sa môže stať to, čo sa zrejme stalo s mojou zásielkou pred pár dňami:
- vyplnil som si elektronický podací lístok a skôr ako som stihol prísť k okienku, niekto zadal toto moje číslo podacieho lístku na pošte kdesi v Považskej Bystrici. Zrejme preklep... Čo sa teraz stane s touto zásielkou, kde sú v systéme moje dáta a na samotnej zásielke iné, zvlášť, ak šlo o dobierku za 12€? Samozrejme som okamžite využil možnosť podať reklamáciu k danému podaciemu lístku (taká možnosť je priamo cez ePodací lístok), ale nedočkal som sa žiadnej odozvy z druhej strany

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozumné by bolo predpokladať, že poštárka skontroluje, či údaje na obálke sú zhodné s timi v systéme na ePodacom hárku… ale možno mala veľa ľudí pri okienku a nebolo času… neviem. Preto je lepším riešením zaviesť čísla, ktoré musia byť napríklad deliteľné 11 bez zvyšku, ako je to pri bankových účtoch a podobná situácia by sa pri zamenení jedného čísla nikdy nestala… aj tak je už podacie číslo dosť dlhé a tá jedna číslica navyše by moc nezavážila.

Často sa tiež stáva, že poštárka nenájde adresáta (napríklad ak ten býva v podnájme a nemá označenú poštovú schránku) a miesto toho, aby zavolala na telefónne číslo uvedené v systéme, alebo aspoň nechala zásielku na najbližšej pošte, pošle mi zásielku nazad.
(edit 13.9.2016, dostal som informáciu z pošty, že pri listových zásielkach je toto štandardný postup, že keď nanájdu adresáta, že zásielka ide okamžite odosielateľovi nazad a telefónne čisla nebderú do úvahy - do systému ich vypisujem zbytočne. Ak chcem, aby telefónne čislo nebolo len na okrasu, treba poslať zásielku ako balík.)
 
Tiež sa stáva, že keď niekto odmietne prevziať zásielku (lebo sa zrazu rozhodol, že ju už nechce, tak musím čakať 18 dní, kým sa mi zásielka vráti). Pritom by som ju chcel mať nazad čo najskôr… a možno na inú adresu, ako je tá, ktorú som zadal ako adresu odosielateľa. Napríklad ak chcem, aby sa mi zásielka vrátila do skladu tovaru a nie na adresu sídla.
(edit 13.9.2016 V systéme je možné vyplniť, kam sa má zásielka vrátiť v prípade nedoručenia adresátovi a tiež aj počet dní po ktorých sa zásielka vráti.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tiež sa môže stať, že je potrebné niektoré údaje zmeniť, lebo si adresát zrazu uvedomí, že mi dal zlé telefónne čislo, alebo fakturačnú adresu miesto dodacej… nedá sa to zmenieť ani len vtedy, keď som práve vytvoril podací hárok a zásielka ešte nebola ani podaná na pošte. Jediné riešenie je vytvoriť si nový podací hárok a ten starý odignorovať, ak ešte nebola zásielka podaná. Ak bola, máme smolu.

Toto sú len niektoré veci, ktoré by sa mohli dať cez systém menežovať… ale nedajú... a tak sa niekedy môžeme len prizerať, ako si naše zásielky robia presne to, čo nechceme. Keby aspoň technická podpora na druhej strane mala dáke schopnosti problem riešiť, už aj to by bol krok dopredu… Dostávam však odpoveď, že sa to nedá, lebo takto sú nastavené procesy a tak sa už ani nesnažím im vypisovať reklamácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bolo by možné ePodací lístok vylepšiť?

Verím, že áno a to spraviť z neho eManažéra zásielok. Osobne som ochotný platiť aj vyššie poštovné, keď budem vidieť, že mám naozaj možnosť svoju zásielku nie len odsledovať, ale aj reálne usmerniť, aby sa dostala tam kde má a kedy má. Bolo by super pridať ďalšie možnosti dodania zásielky, napríklad: dodanie doporučeného listu na poštu a zavolanie adresátovi, že sa poň môže zastaviť. Za posledný polrok som to už niekoľkokrát chcel využiť, keby sa to dalo... miesto toho sa ale musím dohadovať s kuriérom, ktorý sa túla kade tade (nedodržuje sľúbené časy príchodov a ja len kvôli nemu trčím doma a bojím sa odbehnúť do obchodu) a na konci dňa aj tak zásielku nechá na pošte (aj to nie vždy tej najbližšej k môjmu bydlisku). Už som sa napríklad po zásielku musel prejsť z Devínskej novej vsi na poštu do Rače… lebo ju tam kuriér nechal (asi to mal najbližšie).

Výrazné vylepšenie pre podnikateľov by bolo, keby bolo možné za zvolené obdobie si vytlačiť všetky potvrdenky naraz z ePodací hárok. Pri stovkách, alebo dokonca tisíckach zásielok je totiž preklikanie každého podacieho hárku a tlačenie potvrdení samostatne veľmi časovo náročné.

Zhrnutie:

Teším sa, že pošta prináša zjednodušenie života firmám a jednotlivcom ale stále vidím priestor pre zlepšenie. Musím ale pochváliť, že za posledné 2 roky sa ani jedna zásielka, ktorú som posielal (a to ich boli stovky) nestratila a našla buď adresáta, alebo mi prišla nazad. Zablúdila len jediná zásielka a to obálka s mojou knižkou, ktorá mierila do Číny. Som ale presvedčený o tom, že sa stratila niekde mimo Slovenska.

Peter Hoferek

Peter Hoferek

Bloger 
  • Počet článkov:  27
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Okolo sveta s palcom hore - kniha, v ktorej podrobne popisujem môj dobrodružný spôsobo cestovania (Maximum zážitkov za málo peňazí).FB: facebook.com/SvetobeznikHogy/O mne:Ťúžba po spoznávaní rôznych kultúr, prírodných krás a v neposlednom rade aj seba samého ma už neraz vytiahla za hranice pohodlia. S batohom na pleciach som navštívil vyše 50 krajín sveta. Cestujem s minimálnymi nákladmi, obyčajne sám, alebo v dvojici (momentálne so svojou priateľkou). Nepotrpím si na luxus a neutrácam na zbytočnosti.Dopravu riešim prevažne stopom, ubytovanie u miestnych zadarmo, alebo v stane. Aby som si naplno vychutnal miestne jedlá, stravujem sa z pouličnýh stánkov, alebo malých jedálničiek rovnako ako miestni ľudia. Vyhýbam sa turistickým miestam, hotelom a reštauráciám. Práve preto sa mi darí cestovať lacno a intenzívne. Snažím sa zablúdiť na miesta, kde cudzinec bežne nezavíta. Najradšej navštevujem zabudnuté dedinky, kde poznávam tradičný život obyvateľov navštívenej oblasti.Cez vydanie svojej vlastnej knihy som sa postupne dostal k vydávaniu kníh aj iných autorov a založil som vydavateľstvo Elist Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu