reklama

Rozhodujú sa čitatelia podľa obalu a väzby knihy?

V záplave knižných titulov nie je jadnoduché zaujať práve tou vašou knihou. Buď máte dobrú reklamu, alebo musíte v regáli priam svietiť, aby ste sa dostali do rúk potenciálneho čitateľa...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Knižný trh nám ponúka obrovské množstvo titulov a vybrať si medzi nimi nie je ľahké. Niektorí stavia na recenzie, iní sa snažia vybrať si na základe vlastného názoru, ktorý si na knižku spravia medzi regálmi kníhkupectva. Ale po akej knižke siahnu okrem názvu a žánru určite ovplývní aj to, ako kniha vyzerá navonok – teda jej obal a väzba.

Pripraviť peknú a vhodnú obálku pre knihu nie je taká jednoduchá záležitosť… A často ani lacná.

Hoci sa vraví „nesúď knihu podľa obalu“, v praxi sa toho ľudia držia len čiastočne. Kto sa chce svojou knihou presadiť na trhu, musí preto okrem kvalitného a originálneho textu zaujať čitateľov aj vizuálnou stránkou knihy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedna vec je voľba grafiky, ktorá samozrejme musí zodpovedať obsahu diela. Však kto si kúpi detektívny román, keď na obálke bude detská ilustrácia?

Druhá vec je voľba knižnej väzby, tá má tiež isté princípy. Lenže tu opäť vstupuje do hry aj cena. Kým 200-stranová kniha formátu A5 s čiernobielou tlačou a mäkkou väzbou sa dá pri 1000-kusovom náklade vytlačiť pri cene 1 euro za kus, v prípade pevnej väzby s prebalom (alebo bez prebalu) môže vydavateľ počítať s dvojnásobnou cenou. Tieto náklady sa samozrejme musia premietnuť aj do ceny knihy pre koncového zákazníka. Sú ale zákazníci ochotní priplatiť si za pevnú väzbu? A ak áno, tak pri akých žánroch? Na toto som sa rozhodol opýtať ľudí v ankete, na ktorú mi cez internet odpovedalo 129 náhodných respondentov. Pozrime sa spolu na výsledky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tiež som si spravil malú sondu do preferencií čitateľov, aby som vedel, aké žánre preferujú a aký formát kníh majú najradšej.

Výsledok nie je veľmi prekvapivý…

Pri obľúbených žánroch dominujú romány a pri formátoch jednoznačne tlačené knihy.

Z hlbšieho prieskumu mi vyplynulo, že tí, ktorí preferujú iné ako tlačené knihy, sa nezaujímajú, alebo nevedia odporučiť knižnú väzbu. Tento prieskum som robil hlavne kvôli tomu, aby mi pomohol sa rozhodnúť, či sa oplatí nový detektívny román od Romana Horňáka „Kat“, vložiť do pevnej väzby. Mimochodom nedávno som robil rozhovor s autorom nie len o tejto skvelej detektívke, ktorá sa okamžite zaradila medzi najpredávanejšie e-booky aj na Martinuse.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Alebo sa viac oplatí ušetriť náklady a dať nového Kata podobne ako jeho predchodcov do mäkkej väzby? Pri svojej analýze som pochopiteľne najviac bral do úvahy odpovede ľudí, ktorí majú najradšej romány. Medzi nimi mi jasne vyšla preferencia pevných väzieb.

Najsprávnejší prístup by ale možno bol dať čitateľom priamo v kníhkupectvách k dispozícii knihu v oboch druhoch väzieb. Pretože niekto od knihy očakáva len ten príbeh a vyhovuje mu, keď zaň zaplatí čo najmenej, iný knihu berie aj ako dekoráciu, či peknú a odolnú kamošku do svojho príbytku a je si ochotný priplatiť. Kým u nás ešte tie cenové rozdiely medzi mäkkou a pevnou väzbou nie sú až také výrazné, napríklad na Amazone si čitatelia za vyšší luxus (pevnú väzbu) zaplatia aj dvojnásobnú cenu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako mi prezradil jeden ostrieľaný predajca na Amazone, taktika je taká, že najprv vyjde kniha len v pevnej väzbe za vysokú cenu. A až následne, keď sú prví fanúšikovia a nedočkavci nabažení, vyjde kniha aj v mäkkej väzbe pre bežných spotrebiteľov.

A čo iné žánre?

Pozrime sa ešte spolu na ďalšie výsledky prieskumu. Zdá sa, že čo sa týka kníh pre deti, je preferencia jasná a veľmi logická. Pevná väzba zaručí zvlášť u dieťaťa dlhšiu životnosť a zároveň, keďže sa detské knihy často robia vo formáte A4, tak tam mäkká väzba akosi nepasuje.

Poézia je zase veľmi náročný žáner, o ktorý na trhu nie je až taký veľký záujem. A hoci sa podľa výsledkov ankety zdá, že by bolo vhodné dať jej mäkký obal, myslím, že by bolo vhodnejšie nájsť inú vzorku respondentov – takú, kde budú len milovníci tohto žánru. :)

Na záver sa pozrime na cestopisy. Tie boli evidentne väčšinou poňaté ako jednoduchá knižka na jedno prečítanie a cena zohrala rolu. Zrejme už relatívne nízkou cenou v ankete som vytvoril dojem, že nepôjde o knižku s farebnými obrázkami na kriedovom papieri. Určite však autor cestopisu s peknými farebnými fotografiami by mal zvoliť honosnejšiu väzbu pre svoju publikáciu… Žiaľ aby sa mu vrátili náklady, predajná cena bude musieť byť vyššia ako tá v ankete.

Ako vy vnímate knihu z hľadiska vzhľadu a spracovania? Je pre vás dôležitý len samotný text, alebo aj niečo iné?

Peter Hoferek

Peter Hoferek

Bloger 
  • Počet článkov:  27
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Okolo sveta s palcom hore - kniha, v ktorej podrobne popisujem môj dobrodružný spôsobo cestovania (Maximum zážitkov za málo peňazí).FB: facebook.com/SvetobeznikHogy/O mne:Ťúžba po spoznávaní rôznych kultúr, prírodných krás a v neposlednom rade aj seba samého ma už neraz vytiahla za hranice pohodlia. S batohom na pleciach som navštívil vyše 50 krajín sveta. Cestujem s minimálnymi nákladmi, obyčajne sám, alebo v dvojici (momentálne so svojou priateľkou). Nepotrpím si na luxus a neutrácam na zbytočnosti.Dopravu riešim prevažne stopom, ubytovanie u miestnych zadarmo, alebo v stane. Aby som si naplno vychutnal miestne jedlá, stravujem sa z pouličnýh stánkov, alebo malých jedálničiek rovnako ako miestni ľudia. Vyhýbam sa turistickým miestam, hotelom a reštauráciám. Práve preto sa mi darí cestovať lacno a intenzívne. Snažím sa zablúdiť na miesta, kde cudzinec bežne nezavíta. Najradšej navštevujem zabudnuté dedinky, kde poznávam tradičný život obyvateľov navštívenej oblasti.Cez vydanie svojej vlastnej knihy som sa postupne dostal k vydávaniu kníh aj iných autorov a založil som vydavateľstvo Elist Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu