Rozhodujú sa čitatelia podľa obalu a väzby knihy?

Autor: Peter Hoferek | 1.8.2016 o 10:03 | Karma článku: 2,66 | Prečítané:  607x

V záplave knižných titulov nie je jadnoduché zaujať práve tou vašou knihou. Buď máte dobrú reklamu, alebo musíte v regáli priam svietiť, aby ste sa dostali do rúk potenciálneho čitateľa...

Knižný trh nám ponúka obrovské množstvo titulov a vybrať si medzi nimi nie je ľahké. Niektorí stavia na recenzie, iní sa snažia vybrať si na základe vlastného názoru, ktorý si na knižku spravia medzi regálmi kníhkupectva. Ale po akej knižke siahnu okrem názvu a žánru určite ovplývní aj to, ako kniha vyzerá navonok – teda jej obal a väzba.

Pripraviť peknú a vhodnú obálku pre knihu nie je taká jednoduchá záležitosť… A často ani lacná.

Hoci sa vraví „nesúď knihu podľa obalu“,  v praxi sa toho ľudia držia len čiastočne. Kto sa chce svojou knihou presadiť na trhu, musí preto okrem kvalitného a originálneho textu zaujať čitateľov aj vizuálnou stránkou knihy.

Jedna vec je voľba grafiky, ktorá samozrejme musí zodpovedať obsahu diela. Však kto si kúpi detektívny román, keď na obálke bude detská ilustrácia?

Druhá vec je voľba knižnej väzby, tá má tiež isté princípy. Lenže tu opäť vstupuje do hry aj cena. Kým 200-stranová kniha formátu A5 s čiernobielou tlačou a mäkkou väzbou sa dá pri 1000-kusovom náklade vytlačiť pri cene 1 euro za kus, v prípade pevnej väzby s prebalom (alebo bez prebalu) môže vydavateľ počítať s dvojnásobnou cenou. Tieto náklady sa samozrejme musia premietnuť aj do ceny knihy pre koncového zákazníka. Sú ale zákazníci ochotní priplatiť si za pevnú väzbu? A ak áno, tak pri akých žánroch? Na toto som sa rozhodol opýtať ľudí v ankete, na ktorú mi cez internet odpovedalo 129 náhodných respondentov. Pozrime sa spolu na výsledky.

Anketa o kniznej vazbe

Anketa o kniznej vazbe

Tiež som si spravil malú sondu do preferencií čitateľov, aby som vedel, aké žánre preferujú a aký formát kníh majú najradšej.

Anketa o kniznej vazbe

Výsledok nie je veľmi prekvapivý…

Pri obľúbených žánroch dominujú romány a pri formátoch jednoznačne tlačené knihy.

Z hlbšieho prieskumu mi vyplynulo, že tí, ktorí preferujú iné ako tlačené knihy, sa nezaujímajú, alebo nevedia odporučiť knižnú väzbu. Tento prieskum som robil hlavne kvôli tomu, aby mi pomohol sa rozhodnúť, či sa oplatí nový detektívny román od Romana Horňáka  „Kat“, vložiť do pevnej väzby. Mimochodom nedávno som robil rozhovor s autorom nie len o tejto skvelej detektívke, ktorá sa okamžite zaradila medzi najpredávanejšie e-booky aj na Martinuse.

Alebo sa viac oplatí ušetriť náklady a dať nového Kata podobne  ako jeho predchodcov do mäkkej väzby? Pri svojej analýze som pochopiteľne najviac bral do úvahy odpovede ľudí, ktorí majú najradšej romány. Medzi nimi mi jasne vyšla preferencia pevných väzieb.

Najsprávnejší prístup by ale možno bol dať čitateľom priamo v kníhkupectvách k dispozícii knihu v oboch druhoch väzieb. Pretože niekto od knihy očakáva len ten príbeh a vyhovuje mu, keď zaň zaplatí čo najmenej, iný knihu berie aj ako dekoráciu, či peknú a odolnú kamošku do svojho príbytku a je si ochotný priplatiť. Kým u nás ešte tie cenové rozdiely medzi mäkkou a pevnou väzbou nie sú až také výrazné, napríklad na Amazone si čitatelia za vyšší luxus (pevnú väzbu) zaplatia aj dvojnásobnú cenu.

Ako mi prezradil jeden ostrieľaný predajca na Amazone, taktika je taká, že najprv vyjde kniha len v pevnej väzbe za vysokú cenu. A až následne, keď sú prví fanúšikovia a nedočkavci nabažení, vyjde kniha aj v mäkkej väzbe pre bežných spotrebiteľov.

A čo iné žánre?

Pozrime sa ešte spolu na ďalšie výsledky prieskumu. Zdá sa, že čo sa týka kníh pre deti, je preferencia jasná a veľmi logická. Pevná väzba zaručí zvlášť u dieťaťa dlhšiu životnosť a zároveň, keďže sa detské knihy často robia vo formáte A4, tak tam mäkká väzba akosi nepasuje.

Poézia je zase veľmi náročný žáner, o ktorý na trhu nie je až taký veľký záujem. A hoci sa podľa výsledkov  ankety zdá, že by bolo vhodné dať jej mäkký obal, myslím, že by bolo vhodnejšie nájsť inú vzorku respondentov – takú, kde budú len milovníci tohto žánru. :)

Na záver sa pozrime na cestopisy. Tie boli evidentne väčšinou poňaté ako jednoduchá knižka na jedno prečítanie a cena zohrala rolu. Zrejme už relatívne nízkou cenou v ankete som vytvoril dojem, že nepôjde o knižku s farebnými obrázkami na kriedovom papieri. Určite však autor cestopisu s peknými farebnými fotografiami by mal zvoliť honosnejšiu väzbu pre svoju publikáciu… Žiaľ aby sa mu vrátili náklady, predajná cena bude musieť byť vyššia ako tá v ankete.

Ako vy vnímate knihu z hľadiska vzhľadu a spracovania? Je pre vás dôležitý len samotný text, alebo aj niečo iné?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?